maandag 5 maart 2012

En nu heel blijven

Deze week een rustweek. Ik was er ook wel een beetje aan toe. Het is een lang traject naar de marathon toe. En een aantal van die lange duurlopen van 30 km tikken ook wel aan. Ze gaan in een rustig trainingstempo, maar door de afstand vind ik ze toch nog vrij zwaar. Ik vind een pittige intervaltraining minder belastend dan zo'n lange ruk.

Ik moet er nu op letten om heel te blijven. Er sluipen wat lichte pijntjes in de benen. Niets ernstigs, maar wel signalen dat de belastbaarheid afneemt. Ik schroef de inspanning wat terug door:
- aantal weekkm's wat te verminderen;
- het tempo bij de intervals en de fartlek te verlagen;
- de wedstrijdjes niet allemaal voluit te lopen.

Komende zondag is de CPC-loop. Graag zou ik daar een nieuw pr lopen op de halve. Maar ik kijk zondag hoe ik me voel, voor ik de strategie bepaal. Het zou ook kunnen dat ik de halve in mijn marathontempo ga lopen. Dan worden het diverse minuten meer.... Als ik zondag een pijntje voel ga ik zeker niet voluit.

Ik overweeg ook om Spaarnwoude 30 km te lopen de week erna. Maar dat wordt zeker geen wedstrijd. Mogelijk ga ik 10 langzaam, 10 marathontempo en weer 10 langzaam doen, of als ik me goed voel 2 x 10 marathontempo en 10 langzaam, of iets wat daarop lijkt. Geen toptijd dus.

En een week vóór de marathon loop ik nog een 10 km. Maar ook dat wordt geen snelle race, maar waarschijnlijk rustig aan op marathontempo. Paar minuten langzamer dan ik zou kunnen.

Ik heb nu te veel geïnvesteerd om alles te verliezen. Dan misschien maar geen 100% topvorm. Maar de laatste paar procentjes leveren het meeste risico op. En met de 95% waar ik nu op zit is een mooie tijd op de marathon ook wel mogelijk, denk ik...., hoop ik....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten