zondag 18 maart 2012

Versnelling op 30km Spaarnwoudeloop 2012


100+ x bekeken:

Het liep vandaag iets anders dan gepland.
- Ten eerste werd de eerste ronde van 10km verkeerd geleid, waardoor die een paar honderd meter korter werd. De organisatie dacht dat het ongeveer 200 meter was, zelf dacht ik eerder aan 400 meter. De 2e en 3e ronde liepen wel goed, maar de totale afstand is daardoor niet 30 km, maar laten we het stellen op 29,6 km.
- In de tweede ronde stond ook de stopwatch een paar minuten even stil. Ik zal wel een knoppie per ongeluk aangeraakt hebben, maar daardoor zijn de 1e, 2e en 3e ronde (van elk 10 km) niet zo goed onderling vergelijkbaar qua tijden.

Maar afgezien hiervan was het een lekkere race. Ik had met Frank Janssen afgesproken om de eerste ronde samen te lopen op een wat rustiger tempo. Het beoogde tempo was 4:30 min/km. De eerste km ging in 4:26 en de km's erna tussen de 4:20 en 4:25. Dus wel iets sneller dan beoogd, maar prima te doen.

Na de behoudende start konden we daarna iets versnellen. Tussen 10 en 13 km gingen alle km's exact in 4:20. We liepen in op een groepje en bij 13 hadden we die te pakken. Daarna plaatste ik een kleine versnelling en ik merkte dat Frank niet aanhaakte. Hij gaf me aan dat het te snel ging en toen ben ik zelf doorgegaan.

De één na de ander haalde ik in en om te voorkomen dat ze bleven aanhaken, versnelde ik steeds een paar meter. Zo steeds een gaatje geslagen. Eén probeerde nog wat langer aan te haken, maar die verloor bij de heuvel halverwege de ronde ook terrein. Tussen 17 en 18 ging de km in 4:14. Het liep vrij makkelijk en toen we de 3e ronde in gingen zag ik er ook weer een paar in de verte. Dat was weer een mooi richtpunt. Na een paar km zaten die ook weer achter me. Ik heb verder niet zo op de tijden gelet en heb vrij relaxed gelopen. Ook voor de 3e maal de heuvel op ging relatief makkelijk. Dit was vorig jaar wel anders.


De eindtijd was 2:07:30. Uitgaande van een afstand van 29,6 km geeft dat een gemiddeld tempo van 4:18 min/km. Aangezien de eerste ronde wat langzamer ging in ca. 4:23, zijn de 2e en 3e ronde in gemiddeld 4:15/4:16 gegaan. Dat was precies het tempo dat ik voor ogen had in de 3e ronde. Ik heb alleen de versnelling eerder geplaatst, bij 13 km in plaats van 20 km. Frank finishte in 2:12:19.


Ik zal niet zeggen dat ik fris over de finish kwam, want het blijft 30 km (en dat is een pittig stukkie vind ik elke keer weer), maar ik had nu wel zoiets van "een paar km's kunnen er nog wel bij". Dit in tegenstelling tot Schoorl.

Dit was een prima test voor de marathon van R'dam, pittig tempo gelopen, heel gebleven, tweede deel versneld en niet tot het gaatje gegaan. Was ook te zien aan mijn gemiddelde hartslag die wat lager was dan in een wedstrijd waar ik wel voluit ga (159 tegen 166 in Schoorl). Dit biedt perspectief....

Zie de VB-site voor de uitslagen van de Vrije Blijers.

2 opmerkingen:

  1. Peter Aardenburg20 maart 2012 17:21

    Nog 12 x 4.20 erbij, en 2.59.30 is een feit.
    WAS HET MAAR ZO MAKKELIJK!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, was het maar zo makkelijk :-).

    En dan nog 600 meter (400 tekort op de 30 km en de 195 meter aan het eind). dat is ook weer ruim 2 en een halve minuut. Dus tempo zal iets omhoog moeten en dan volhouden tot einde,.....pffft.

    BeantwoordenVerwijderen