woensdag 25 september 2013

Marathonschema Amsterdam: week 13

Na de Damloop van zondag (incl. teruglopen naar huis) had ik extra rust nodig. Mijn analyse is dat ik ook wel iets te veel heb gedaan:


  • ten eerste is de marathontraining "walking on the edge". Je probeert aan de goede kant te blijven, maar soms ga je er net overheen. Gelukkig alleen maar vermoeidheid en geen blessure opgelopen.
  • ten tweede heb ik een aantal baantrainingen met hele korte rust te snel gelopen. Bijvoorbeeld 20 x 400, met slechts 100 meter rust.
  • als derde oorzaak zie ik de tempoblokken. Die heb ik qua zwaarte onderschat en schaf ik in het verdere verloop af. 
  • ten vierde een incidentele oorzaak: de drukkende warmte van afgelopen zondag.
Maar beter nú dan vlak voor de marathon. Nu nog genoeg tijd om e.e.a. te corrigeren...

Maandag: rustdag
Dinsdag: extra rustdag.

Woensdag: 10 x 1.000
Ik had vanavond weer zin om te lopen. Herstel voelde goed aan en ik was klaar voor een goede training dacht ik. Wel bewust het tempo gematigd gehouden en dat ben ik sowieso van plan de komende tijd: de intensiteit iets temperen. Tempo van de km's tussen de 4:19 en 4:25. Tussendoor 800 meter rust.
Ik heb heerlijk gelopen, het ging veel beter dan zondag en de hartslag bleef in 'normale waarden'. De rust heeft me goed gedaan. 

Polar10 x 1.000, afstand 20,4 km.

Donderdag: 10 x 800
Mijn trainer gaf me op mijn donder over afgelopen zondag. Slechte combi om een wedstrijd te lopen (ook al ging het wat langzamer) en dan terug te lopen. Veel te belastend. Ok, hij heeft een sterk punt (mijn lichaam had me die feedback immers ook al gegeven).

Vanavond 10 x 800, met 200 meter rust. Ging vrij aardig. Tempootje van 4:06 min/km en dat was goed te doen. Geen last van vermoeidheid.

Polar: 10 x 800, afstand 17,8 km.

Vrijdag: 18 x 400
Eerst ruim 2 km warming up met aan het einde 4 oploopjes. Daarna een heerlijk rondje door de duinen gelopen. Laatste stuk ging in het donker en het koelt 's avonds al weer flink af. De 400'jes rustig gelopen in ca. 96 seconden (4:00 min/km). Door het relatief rustige tempo ging het grootste deel van de intervallen in zone 3. Daarna 400 meter rust (vooral zone 2).

Polar: 18 x 400, afstand 16,8 km.

Zaterdag: 12 x 200
Dat wordt dan toch nog 5 x hardlopen deze week, ondanks dat de week begon met 2 rustdagen. Vanochtend een wandeling gemaakt van een paar uur en ik had er niet op gerekend vandaag nog aan hardlopen toe te komen. Maar een korte en lichte training kon er nog wel even tussendoor. De 200'jes op souplessetempo gedaan (rond de 40 seconden). Was toch even lekker om mee te pakken.

Polar: 12 x 200, afstand 7,3 km.

Zondag: Zilveren kruis Achmealoop
Vandaag de halve marathon in marathontempo. Ging een stuk beter dan de Damloop van vorige week: met minder inspanning sneller gelopen. Eindtijd was 1:30:46. Het tempo was met 4:18 min/km precies in de voorgenomen bandbreedte van 4:16 à 4:23 min/km. Lekker gelopen.
Zie hier voor een uitgebreider verslag.

Polar: Zilveren Kruis Achmealoop.


Weekoverzicht

 Resultaat
 
Trainingssessies
5
#
Duur
07:45
uu:mm
Calorieën
5542
kcal
Afstand
85.0
km

Weekoverzicht sportzones

5
1
4
21%
3
24%
2
40%
1
14
00:04:11
01:34:21
01:47:18
02:58:10
01:02:15

3 opmerkingen:

  1. Hèhè, ik dacht al: "waar blijft-ie nou??"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. he junkie :-). Moest even uitrusten hoor, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel gek, ik heb de laatste tijd opeens zóóveel tijd om achter de pc te kruipen!

    En jij ... JIJ moet RENNEN!!!!

    :)

    BeantwoordenVerwijderen