maandag 14 oktober 2013

Marathonschema Amsterdam: week 16, Laatste week

300+ x bekeken:

De laatste week is al weer aangebroken. Meer gedaan, langer schema, intensiever getraind dan de voorgaande marathons, en toch het gevoel dat het voorbij is gevlogen. En dan aan het einde van de week een PUNT op de i zetten.

Hopelijk zit het weer een beetje mee. Deelnemers gisteren aan de marathon Eindhoven hadden regen en wind. Maar warmte is ook niet lekker bij een marathon. De voorspellingen zijn nogal wisselvallig. De ene dag 12 C voorspeld voor komende zondag en 2 dagen later 17 C. Ook de wind schiet alle kanten op.

We gaan het zien. Je kunt het toch niet beginvloeden ....

Maandag: rustdag
Deze week maak ik niet veel km's meer. Vandaag in ieder geval rust. Ik voel geen vermoeidheid of pijntjes. Dus laat die marathon maar komen.

Dinsdag: 5 x 1.000 + 1 x 800
De laatste serieuze training. Ik ben goed uitgerust en had wel zin in nog wat intervallen. Helaas was Marco er niet bij. Het is nog onzeker of hij kan starten zondag. Hopen dat hij op tijd herstelt.

De trainer gaf aan dat er nog een laatste prikkel gegeven moest worden. De 5 à 6 x 1.000 had ik wel ingecalculeerd, maar het tempo niet. Ik was uitgegaan van marathontempo of iets sneller, maar ik kreeg 'opdracht' om 3:55 te lopen en sneller (3:50) mocht ook. Als ik maar niet zou gaan forceren.

Ik liep met Frank en Harrie. Zij lopen zondag geen marathon, dus ze konden nog wat harder inzetten. Ik heb heerlijk gelopen, het ging erg makkelijk en soepel en kon Harrie en Frank prima voor me uit laten gaan. Dus mijn eigen tempo gelopen. De 1.000tjes gingen heel constant in 3:49, 3:49, 3:48, 3:49 en 3:48. Harrie en Frank deden geen 6e 1.000. Maar ik kon mooi aanhaken bij de 'lange afstandsgroep' die nog een laatste 800 moest afwerken. Die ging niet al te snel in 3:06.

De nodige aanmoedigingen voor zondag meegekregen, leuk.

Polar: 5 x 1.000 + 800, afstand 15,1 km.

Woensdag: rustdag
Nothin' to do....

Donderdag: paar km hobbelen
Met de fiets naar de baan. Dat is lang geleden dat ik niet lopend heen ging. Marco was er gelukkig ook weer. Die gaat zondag naar verwachting gewoon starten. Een heeeel rustig programma vanavond. Beetje loopscholing, 2 x 10 minuten in 12 km/u, rondje tussendoor rust en nog 2 rondjes uitlopen. Daar word je niet moe van, haha.

Polar: 2 x 10 min., afstand 7,3 km.

Vrijdag: nog een klein stukje lopen
Ik zit elke dag naar de weersvoorspelling te kijken. Ik heb negatieve ervaringen met warmte (o.a. bij 1e marathon, 30 Amsterdam-Noord, Damloop). Volgens het recent uitgebrachte boek "Het Geheim van Hardlopen" (aanrader trouwens) is de optimale temperatuur voor een marathon 7 à 8 C. Dat gaat het natuurlijk niet worden. Tot 12 C is er nauwelijks verlies, maar daar boven gemiddeld genomen wel. Bij 15 C. 2 à 3% en bij 18 C. al bijna 5%. En ik heb meer dan gemiddeld last van warmte (een keer afgevoerd naar het ziekenhuis met hittestuwing).

Volgens Weeronline wordt het zondag 18 C en volgens Buienradar ook. Te warm. Omdat we vroeg in de ochtend starten (9:30) valt het dan nog mee (ca. 13 C.). En het lijkt erop dat de warmte pas ná 12 uur toeslaat, dus dat zou mijn 'redding' kunnen zijn [en in ieder geval goed drinken]. Windkracht 4 Z/Zw, dat wordt tussen 12 en 20 km een pittig stukje langs de Amstel. Maar dat valt denk ik mee als je in een groep gaat lopen. Dus dat zal geen probleem worden (en liever de 1e helft tegen dan de 2e helft).

Zo meteen nog even een klein stukje lopen (vandaag vrij).

Het is 5 km rustig geworden (30 min.). De module trainingsbelasting slaat niet eens uit van dit soort trainingkjes. Zondag optimaal uitgerust. Tapering in ieder geval geslaagd :-). De trainer gaf aan dat ik zaterdag nog 15 minuten mocht lopen. Als ik zin heb, doe ik dat nog. Geen must.

Polar: Kort en rustig, afstand 5,0 km.

Zaterdag: 
In de ochtend het startnummer opgehaald, samen met Ruud en Marco.


Het weer lijkt zondag 1 à 2 C koeler te worden dan gisteren geschreven. Weeronline vermeldt nog een max. van 17 C en Buienradar 16 C. Elke graad koeler scheelt, dus prima.

De spanning voor de wedstrijd begint al wel een beetje te komen. Rustig starten met de adrenaline.... (koppie er bij houden).

Nog even heel kort gelopen in de middag. Van al dat stil zitten word je alleen maar stijf.

Polar: 5 x 200 rustig, afstand 3,0 km. Was even lekker om te doen.

Weekoverzicht (vóór lopen van de marathon)

Resultaat
Trainingssessies
4
#
Duur
03:16
uu:mm
Calorieën
1957
kcal
Afstand
30.4
km

Weekoverzicht sportzones

5
0
4
12
3
16%
2
47%
1
25%
00:00:23
00:20:31
00:26:55
01:19:55
00:43:19

13 opmerkingen:

  1. Voor ik het vergeet, alvast succes komende zondag. Aan de voorbereiding heeft het niet gelegen als ik je blog zo gelezen heb.
    En tja dat weer, daar ben ja aan overgeleverd...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erik,
    Ik heb al die weken intensief meegelezen. En met plezier!
    Rustig aan deze week: je kunt in mijn ogen nu meer verknallen dan "(bij)trainen".
    En ... ik voel de spanning naar zondag toe hier al!
    Succes!!
    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. JIJ bent er klaar voor, dat is me wel duidelijk. Maar al lezende schrik ik een beetje: Marco!
    Wat is er met Marco aan de hand? Waarom kan hij zondag misschien niet starten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marco had wat last van duizeligheid en kreeg 't advies om paar dagen rust te nemen. Hij hoopt op tijd hersteld te zijn, maar that's not sure...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Erik, ik lees je blog met veel plezier, en die van Johan ook trouwens, en wens je veel succes en plezier zondag.
    Groetjes Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Peter Aardenburg17 oktober 2013 om 13:06

    Succes heb ik je al gewenst, en natuurlijk ook succes voor Marco,(ik hoop dat hij gewoon kan lopen)
    Nu maar hopen op knap weer.
    De temperatuur zal wel goed zijn, en hopelijk weinig wind.
    ( gelukkig waait er nu al veel weg)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je Peter! Marco kan waarschijnlijk starten. Temp wordt iets aan de warme kant, we zullen zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Succes Erik voor zondag.
    Aan de training en jou inzet zal het niet leggen.
    Zelf loop ik de zondag de HM. Ben benieuwd hoe het er voor staat.

    Gr Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je Dick. Jij ook veel succes. Volgens mij is jouw vorm ook meer dan ok, gezien de laatste tijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Succes ook,

    lijkt morgen bewolkt te worden en dan is het met 14 of 15 graden goed te doen.
    Blijf kalm, herhaal...

    gr
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Morgen, na het fietsen, zit Johan aan de pc gekluisterd!
    Ben zóóó benieuwwd naar jouw/jullie marathon!!!
    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen