maandag 7 oktober 2013

Tapering off voor de marathon Amsterdam

500 + x bekeken:

De laatste 2 weken zijn ingegaan. Ik voel me rustig. De belangrijkste arbeid is verricht. Ik kijk met tevredenheid op de voorbereiding terug. Op een schaal van 0-10 geef ik het een 8. Zie nog wel wat verbeterpuntjes. Iets beter naar mijn lichaam luisteren (hoewel dat juist meestal goed ging en ik tijdig ingreep met een rustdag extra indien nodig) en iets beter letten op gecombineerde belasting, want op het einde toch wel tegen mijn grens aan beland (wat vermoeidheidsverschijnselen).

Waar ik in ieder geval zeer tevreden over ben is de afwezigheid van blessures en pijntjes. Ik had één keer halverwege een licht pijntje in mijn onderbeen, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Waar ik ook zeer tevreden over ben is hoe de lange duurlopen gingen. Die zijn nog niet eerder zo goed gegaan. Ook prima was de kwaliteit in de trainingen, behoorlijk veel extensieve intervaltraining gedaan. En dat is dan tegelijkertijd een andere plus; heel weinig slopende tempo's gedaan en dat draagt weer bij aan heel blijven, waarmee de cirkel weer rond is.... Als laatste is een dikke plus de totale omvang, toch weer aanzienlijk meer kunnen doen dan de vorige marathon. De laatste 14 weken 1.161 km (82,9 km per week) gelopen tegenover 1.034 vorig jaar (73,9 km p/wk).

En dan nu de tapering. Aardig artikel op Prorun.nl: Taperen, deel 1. En het vervolg: Taperen, deel 2.

Paul heeft op zijn blog gedeeld hoe hij de laatste 2 weken door gaat maken (hij loopt ook over 2 weken Amsterdam).

Voor mij zien de komende 2 weken er als volgt uit:

WEEK T-1

  • ma: rustdag.
  • di: 18 km baantraining lang, voorspelling 1,2,3,2,1 km, tempo @ 4:05 à 4:10 min/km.
  • wo: 15 km, duurloop rustig.
  • do: 10 km, 10 x 400 op souplesse.
  • vr: 21 km, 5 x 3 km in marathontempo @ 4:16 min/km (12:48).
  • za: rustdag.
  • zo: 11 km fartlek Vrijheid Blijheid, niet te snel.
totaal: 75 km


WEEK T
  • ma: rustdag.
  • di: 10 km baantraining lang, voorspelling 6 x 1.000 of 3 x 2.000, tempo @ 4:10 à 4:15 min/km.
  • wo: rustdag.
  • do: 10 km, 10 x 400 op souplesse.
  • vr: 7 km, 6 x 400 op souplesse.
  • za: rustdag.
  • zo: 42 km marathon (+ 1 km inlopen).
totaal: 70 km


4 opmerkingen:

  1. Lekker 2 weken genieten, Erik. Daar heb je hard genoeg voor gewerkt.
    Mooi om te lezen dat je zo tevreden bent over de voorbereiding.
    Enneh ... wat zegt het dat je nog verbeterpuntjes hebt? Dat dit niet je laatste maraton wordt/is??
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Jo: ik zie mezelf nog steeds niet als marathonloper. Daarvoor heb ik het nog steeds niet in mijn vingers (alsof je met je handen loopt, maar goed). Misschien komt dat ooit en misschien wordt dit de laatste. Nog geen idee. Ik heb ook wel weer heel veel zin in wat snelle(re) 10 km's... Maar het één sluit de ander niet uit. Als ik met dezelfde discipline/traingsarbeid een 10 km voorbereid zou het wel heel gek moeten lopen als het geen pr wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hoeft toch ook geen marathonloper te zijn. Je bent een loper en kan diverse afstanden aan.
    Bert zei tegen mij (toen ik hem meldde dat ik de marathon liet schieten): "ach, zo'n marathon is niet heilig, hoor."
    Het belangrijkste blijft toch vooral dat je leuk vindt wat je doet!
    (Enneh ... je doet 't leuk!!)

    BeantwoordenVerwijderen