vrijdag 28 november 2014

Week 48

100+ x bekeken:

Maandag
Licht programma van bijna een uur.

Dinsdag
Behoorlijk zwaar programma met 6 x 1.200 en slechts 200m rust.
Tempo ca 3:52 min/km.

Herstel tussen de versnellingen door ging prima, ondanks de korte rust, maar de HF in de versnellingen liep toch wel flink op.


Donderdag
Even een keertje rammen. Mijn trainer vond dat ik te snel ging (en daar heeft hij gelijk in, maar was even zooo lekker om te doen).

6 x 200 in ca 37 sec (3:05 min/km) en vervolgens 6 x 400 in 80 sec (3:20 min/km).



Zaterdag
Gisteren even een rustdag ingepland na de snelle sessie op donderdag. Vandaag een basic duurloop van 1h13. Running Index met 71 redelijk goed.

Zondag
Het was weken geleden dat ik met Vrijheid Blijheid had meegetraind. Dus was wel weer een keer tijd. Met heen en weer lopen naar de duinen erbij was het een duurloop > 10k en daarnaast wat versnellingen over de onverharde paden. Was het blijkbaar niet meer gewend, want maakte een keer een flinke schuiver. Met een behoorlijke vaart gleed ik meters door over de natte bladeren. Snel weer op staan en doorgaan :-).

Totaal
Een erg goede week met 72 km's. Dat is de laatste 38 weken slechts 2 x gebeurd dat ik > 70k kwam...
En ook de procentuele verdeling over de zones is volgens het boekje. Mooie 20/80 verhouding tussen Z4/5 en Z1/2/3.

Resultaat
Trainingssessies
5
#
Duur
07:06
uu:mm
Calorie├źn
5246
kcal
Afstand
72.1
km

Weekoverzicht sportzones

5
3
4
17%
3
28%
2
44%
1
8
00:12:55
01:06:45
01:52:26
02:57:04
00:32:53

9 opmerkingen:

  1. Als je je 10 km de laatste tijd niet onder de 4 min de km hebt gelopen,
    is het tempo van de 400 meter en de 200 meters, natuurlijk veel te hard.
    3.40 de km voor de 400 is al snel genoeg. de trainer heeft hierin natuurlijk gelijk.
    ( maar dat zij je zelf ook al)
    Maar weetje ook dat je je conditie op deze manier allen maar afbreekt, en dat het je lichamelijk ook niet goed doet?
    Deze training op deze manier is eigenlijk ZINLOOS GEWELD!, en had je net zo goed niet hoeven te doen.( maar gelukkig voelde het wel lekker)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, zinloos geweld... Dat vraagt natuurlijk om een reactie Peter. (zelfs als ik weet dat je wel houd van een beetje kietelen en prikkelen en soms een beetje prikken ;-) ). Het had inderdaad iets rustiger gekund voor hetzelfde effect, maar tegen de termen afbraak en zinloos geweld valt wel iets in te brengen:
      - Het is aan te merken als een High Intensity Interval Training (HIIT) en daarvan zijn diverse positieve effecten aangetoond in de onderzoeksliteratuur;
      - De sessie van donderdag (6 x 200 + 6 x 400) was zowel subjectief (ervaren mate van vermoeidheid) als objectief (lagere 'Polar trainingsbelasting', kortere afstand, mindere duur, lagere gemiddelde hartslag, langer herstel) een lichtere training dan de dinsdag (6 x 1.200).
      - Snelheid draagt bij aan een betere loopeconomie. Natuurlijk moet je voldoende herstel inbouwen en oppassen voor blessures, maar met een dag ervoor en erna ingebouwde rust krijgt het lichaam wel genoeg kans op herstel. En persoonlijk ben ik eerder gevoelig voor een hoge weekbelasting qua aantal km's dan voor snelheid.

      Verwijderen
    2. Dat snelheid bijdraagt aan een betere loopeconomie is wel bewezen,
      Maar de snelheid die jij op HIIT training er op na houd staat niet in verhouding tot je tijd op de 5 en 10 km van jou op dit moment.
      En dit probeer ik, en ik denk ook Bert, je aan je verstand te brengen.
      Maar als jij er een goed gevoel bij hebt moet je natuurlijk gewoon doorgaan. ( maar niet klagen, als het wel fout gaat)

      Verwijderen
    3. Tja, in de tekst had ik mijn trainer al gelijk gegeven, dus daar hoeven we geen discussie over te voeren. Viel alleen wat af te dingen op je mening dat het volkomen nutteloos zou zijn en alleen maar tot afbraak zou leiden.... Maar ok....

      Verwijderen
    4. Tja... de term 'volkomen nutteloos' lijkt me te ver gaan. Het is natuurlijk een goede training om de wat snellere vezels 'up' te houden. Verder goed voor loopeconomie. En het zal ook niet direct 'fout gaan'. Het is zeker niet zo dat je 'je conditie afbreekt' als je af en toe zo'n training doet (wel als je het structureel 3x per week doet ofzo).
      Maar (pakt 'het boek' erbij), ik ben het ermee eens dat het een training is die niet echt ergens aan bijdraagt (behalve aan de sensatie van eens lekker hard gaan). Wellicht zou je de snelheidscomponent van de training moeten vertalen in bijv 15x100 meter techniekloopjes / 'strides' en de duurcomponent in korte-pauze tempo's 6x400 in 90, 30sec pauze, zoiets.

      Verwijderen
    5. Een behoorlijke eensgezindheid over de snelheid ;-) (en voor de duidelijkheid: ben ik zelf ook mee eens hoor).
      De '100m-techniekloopjes' doe ik soms (beperkt aantal, stuk of 4, 5) na een duurloop om de 'loomheid' even uit de benen te lopen. Als aparte training vind ik ze lekker om te doen, maar heb gemerkt dat een hele serie op een harde ondergrond vrij blessuregevoelig is voor de (mijn) onderbenen.

      Verwijderen
  2. Ik ben ... ehh ... stiekem wel 'n beetje ... jaloers ... :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marco is ook weer terug op de baan Johan. Jouw tijd komt ook wel weer.... (maar snap het gevoel wel hoor...)

      Verwijderen
    2. Goed om te lezen dat Marco op de terugweg is. Zeg maar tegen 'm dat ik hopelijk spoedig 'n "sparringsmaatje" voor 'm kan zijn!
      (Ik hoop in dec. weer wat aan loopwerk te kunnen doen.)

      Verwijderen