dinsdag 17 maart 2015

Eindelijk dan een TABATA!

Ik heb al heel lang op mijn verlanglijstje staan om een 'Tabata' te doen. Het is een korte HIT-workout, waarvan Tabata aantoonde dat deze toch heel effectief was (stijging VO2MAX 13% en anaeroob vermogen +28%).

Het bestaat uit 8 x 20 seconden vrijwel maximaal, afgewisseld met slechts 10 seconden rust.

Ik heb eerder een poging gedaan en toen bleek dat de Tabata hardlopend niet te doen was (voor mij dan) met slechts 10 seconden rust. (Fietsend is bijvoorbeeld veel makkelijker...) Voor je gestopt was met sprinten, moest je al weer gaan...

Dus bedacht dat 5 secondjes extra 'rust' niet verkeerd zouden zijn. Nog steeds niet veel en doet m.i. niet tot weinig afbreuk aan het Tabata-protocol (want voor je sprintend tot stilstaand bent gekomen zijn er al een paar seconden voorbij).

De lunchpauze is pima geschikt voor deze korte work-out van slechts 4:40 (en ok, de warming up en cooling down maken het wat langer...). Het protocol schrijft geloof ik 5 minuten warming up voor, maar dat vind ik zelf veel te kort voor zo'n hoogintensieve workout. Zelf 15 minuten aangehouden.

Ik ging net niet maximaal, maar wel hard (23 km/u). En de 15 seconden rust i.p.v. 10 gaven net dat kleine stukje extra herstel. Nu was het wél vol te houden. De laatste 2 nog wat sneller (ca 25 km/u)....
Aan einde van de 8 x Hf op 93%max (172).

Wat een lekkere work-out. Na ruim 4 minuten kapot! Heerlijk!


2 opmerkingen:

  1. Tatáááá, Tabatáááááá! Ik lééés je enthousiasme gelukkig weer! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Johan. Gewoon lekker genieten & lol hebben is het allerbelangrijkste. Fuck de schema's, gewoon doen waar je zin in hebt. Tabtááááá'!!!

      Verwijderen